Leerkracht

Vakgebied: Wereldoriëntatie (natuuronderwijs) en Taal.

Leerdoel 1:
  • Aan het einde van de WebQuest kunnen de leerlingen (a.d.h.v. hun eigen gemaakte werkstuk) de volgende vragen beantwoorden: 
  • Hoe wordt een vlinder een vlinder (ontwikkeling van rups tot vlinder)? 
  • Wat eet een vlinder? 
  • Welke soorten vlinders zijn er (noem er tenminste 3)? 
  • Waarom mag je vlinders niet aanraken? 
  • Waarom is een vlinder nuttig? 
  • Wanneer kun je vlinders zien? 
  • Waarom zijn er tegenwoordig minder vlinders? 
Leerdoel 2:
  • De leerlingen kunnen de informatie die ze in de WebQuest hebben verzameld verwerken in een werkstuk over de vlinder. 
Leerdoel 3:
  • Deze WebQuest draagt bij aan kerndoel 5 (c en d) voor de Nederlandse taal:
    “De leerlingen kunnen:
    c) hoofdzaken van een informatieve tekst weergeven;
    d) bij een betogende tekst de hoofdlijn van het betoog aangeven en weergeven hoe hun mening zich verhoudt tot de mening in de tekst.”
Leerdoel 4:
Deze WebQuest draagt bij aan kerndoel 8d voor de Nederlandse taal: “De leerlingen kunnen op basis van eigen kennis en waarneming of op basis van verkregen informatie een werkstuk maken.”

Leerdoel 5:
Deze WebQuest draagt bij aan kerndoel 9 voor de Nederlandse taal: “De leerlingen kunnen de vormgeving en de presentatie van hun teksten verzorgen door aandacht te besteden aan de leesbaarheid van hun spelling, de leesbaarheid van hun handschrift*, zinsbouw, bladspiegel, beeldende elementen en kleur.”

Type WebQuest:
kortlopend

Tijdsduur:
2-3 uur

WebQuestmaker:
Peter Blijleven