Vakgebied: Wereldoriëntatie (natuuronderwijs) en Taal.
Leerdoel 1:
Aan het einde van de WebQuest kunnen de leerlingen (a.d.h.v. hun eigen gemaakte werkstuk) de volgende vragen beantwoorden:
Hoe wordt een vlinder een vlinder (ontwikkeling van rups tot vlinder)?
Wat eet een vlinder?
Welke soorten vlinders zijn er (noem er tenminste 3)?
Waarom mag je vlinders niet aanraken?
Waarom is een vlinder nuttig?
Wanneer kun je vlinders zien?
Waarom zijn er tegenwoordig minder vlinders?
Leerdoel 2:
De leerlingen kunnen de informatie die ze in de WebQuest hebben verzameld verwerken in een werkstuk over de vlinder.
Leerdoel 3:
Deze WebQuest draagt bij aan kerndoel 5 (c en d) voor de Nederlandse taal:
“De leerlingen kunnen:
c) hoofdzaken van een informatieve tekst weergeven;
d) bij een betogende tekst de hoofdlijn van het betoog aangeven en weergeven hoe hun mening zich verhoudt tot de mening in de tekst.”
Leerdoel 4:
Deze WebQuest draagt bij aan kerndoel 8d voor de Nederlandse taal: “De leerlingen kunnen op basis van eigen kennis en waarneming of op basis van verkregen informatie een werkstuk maken.”
Leerdoel 5:
Deze WebQuest draagt bij aan kerndoel 9 voor de Nederlandse taal: “De leerlingen kunnen de vormgeving en de presentatie van hun teksten verzorgen door aandacht te besteden aan de leesbaarheid van hun spelling, de leesbaarheid van hun handschrift*, zinsbouw, bladspiegel, beeldende elementen en kleur.”
Type WebQuest:
kortlopend
Tijdsduur:
2-3 uur
WebQuestmaker:
Peter Blijleven